کانون ادبی امیر

کانون ادبی امیر

اشعار و مطالب الیاس امیرحسنی
کانون ادبی امیر

کانون ادبی امیر

اشعار و مطالب الیاس امیرحسنی

گزارشی از گردهمایی گروه خرقانی ها در شهرک چهاردانگه/الیاس امیرحسنی

گزارش و تحلیلی از گردهمایی گروه خرقانی ها در شهرک چهاردانگه

یکی از اتّفاقات پر برکت که این روزها تکنولوژی با خود به ارمغان آورده است ،تشکیل گروه های متعدد مجازی است که گاه چون گروه خرقانی ها شکل حقیقی نیز به خود می گیرد .

 در روز شانزدهم شهریور نود و چهار جلسه ی پرشکوهی در محل شرکت مکث شهرک چهاردانگه واقع در گلدسته برگزار گردید که برگزاری این جلسه مدیون زحمات حاج آقا کفیلی از الویر ،دکتر امیرحسینی از بند امیر ، جناب مرتضی اقبالی از مصرقان و جناب خوارزمشاهی از عباس آباد بود .

قرار بود جلسه ساعت 4 بعداز ظهر شروع شود اما یکی دو ساعت طول کشید تا یکان یکان و ناز نازان دوستان از راه برسند و جلسه ساعت 6/5 ، 7 با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط نایب رییس شورای اسلامی شهر ساوه جناب آقای مهندس رحمتی (اهل بریه) به طور رسمی آغاز گردید .

نواخوانی:

سپس مداح اهل بیت جناب آقای فضلعلی اهل ازبیزان به مداحی پرداخت و از مناقب مولا صاحب الزمان و شاه نجف مولای متقیان علی ابن ابیطالب با صدایی رسا و جذاب اشعاری را به سمع حاضران رساند .

نواخوان بعدی گروه جناب آقای اوتادی اهل عین آباد بود که او نیز با صدای خوش و زیبایش دل های حاضران را به کوی دلبرشان آقا امام علی (ع) و امام حسین (ع) راهی نمود .

خیر مقدم :

یکی از بانیان این جلسه که گفته می شود خود را برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی آماده می کند جناب حمزه خوارزمشاهی اهل عباس آباد بود که به حاضران خوش آمد گفت و با اشاره به سابقه ی متعدد مدیریتی خود به دغدغه اش در خصوص خرقان پرداخت و با بیان مشکلات خرقان خواستار سرمایه گذاری در این منطقه شد .

اهداف همایش:

 

سخنران بعدی دکتر خسرو امیرحسینی نویسنده ی چندین کتاب به ویژه دانشنامه ی خرقان هدف از تشکیل همایش را عمل به آیه ی شریفه ی واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا خواند و از دیگر اهداف این همایش به شناخت و شناخت شناسی از خرقان و ظرفیت ها و پتانسیل های آن اشاره نمود .ایشان اظهار داشت ما می خواهیم با شناخت خرقان و استعدادها و داشته هایمان در مسیر توسعه ی خرقان اندیشه ها را جهت دهیم و موانع و راه بندها را بشناسیم .ایشان گفتند ما به خطوط ریلی و فرودگاه نزدیکیم . معادن گران قیمت مس طلا روی و غنی ترین معدن اورانیوم را داریم . پانزده معدن فعال داریم و تنها یکی از آن ها دست خرقانی هاست .مراکز گردشگری بکری داریم کوه هزارچشمه (اینجی قارا )و مجموعه ی دیدنی زراب و ...که اگر این ها را با دشت آبی بوئین زهرا یکی بدانیم هفت هزارسال قدمت دارند .

سپس به تاریخ مارد و ماد اشاره نمود که در جنگ آشور و ماد قلعه ی آدرامند مرکز مهم و استراتژیکی بوده است که امروزه فراموش شده است .سپس به بیان مشکلاتی پرداختند که از جمله ی آن ها سطحی بودن آب های منطقه است ایشان با اشاره به مفاخر و انسان ها ی تحصیل کرده در منطقه این سوال را مطرح کردند که چند نفر از مسئولین شهرستان خرقانی است ؟ایشان با اشاره به گذشته گوشزد نمودند که فقط پانزده نوع شغل خانگی داشتیم که از هیچ کدام خبری نیست ایشان بیان نمودند که اگر نجنبیم به هم ریختگی فرهنگی گریبانمان را خواهد گرفت .ایشان مطالبات خرقانی ها و همایش را بدین ترتیب جمع بندی نمود :

1-                                                                                                                           خرقانی ها را با هر سلیقه ای بشناسیم و جذب کنیم .

2-                                                                                                                           ارتباط با مسئولین را تقویت کنیم .

3-                                                                                                                           از خرده فرهنگ ها غفلت نکنیم

4-                                                                                                                           از زبان مادری که پایه ی زبان فارسی است محافظت کنیم که اگر بی توجهی شود زبان ملی و فرهنگ ملی آسیب می خورد .

5-                                                                                                                           فکری برای اشتغال زایی و جمعیت بنماییم

6-                                                                                                                           در منطقه تغییر بینش و نگرش بوجود آوریم .

7-                                                                                                                           و در پایان برای انسجام و نظم در امور مربوط به گروه خرقانی ها کار گروه هایی را به شرح ذیل معرفی نمودند تا حاضران در هرکدام که خواستند ثبت نام نمایند .1-امورفرهنگی

2-ادبیات3-علمی تحقیقاتی4-تبلیغی و اطلاع رسانی 5-اشتغال و اقتصاد 6-کشاورزی7—فناوری و صنعت و معدن 8-زنان و خانواده

بیانات و شعر خوانی استاد سید علی اصغر موسوی:این غروب هم بگذشت

ایشان فرمودند : خدا را شکر می کنم که نسل ما را در حجاز قرار داد ،به عراق منتقل کرد ، از عراق به اصفهان منتقل کرد و از اصفهان افغان های خونریز باعث شدند ما به منطقه ی زر خیز خرقان برسیم . ایشان با بیان این که مادران و پدران ما در طول تاریخ توحید گرا ،خداشناس و دین باور بوده انداز خداوند برایشان رحمت طلب نمود و با اشاره به سوابق انجمن های ادبی منطقه اظهارنمودند که ما بنیانی را گذاشتیم و گفتیم می توانیم بدون حمایت سیاستمداران و با اتکا به قدرت خداوند کارهای بزرگی انجام دهیم و تاکنون با تشکیل این انجمن ها فعالیت گسترده ای نموده ایم . ایشان از استاد چراغی به نیکی یاد کردند و فرمودند با کمک بعضی دوستان که در جمع هستند و بعضی که نیستند ، دوستان شاعر و ادیب و نویسنده جمع بندی شدند .سپس دوغزل دینی ارائه نمودند که مورد توجه حاضران قرار گرفت

شعر خوانی الیاس امیرحسنی :

الیاس امیرحسنی شعری ترکی که سروده ی برادرش اصغر امیرحسنی بود را قرائت نمود .

شعر خوانی شَاعر نوجوان اقبالی:

فرزند جناب آقای مرتضی اقبالی مثنوی بلند و زیبایی را قرائت نمودند

سخنرانی هاشم زال بخشدار سابق خرقان :

ایشان با گرامی داشت یاد شهدا و امام راحل فرمودند سمت بخشداری لطفی بود که خداوند نصیب من کرد و با بیان خاطراتی از دوره ی بخشداری دو پیشنهاد سازنده ارائه نمودند 1-باید نگرش مردم خرقان را تغییر بدهیم

2-خرقان باید از بن بست در بیاید . ایشان در پایان فرمودند آبادانی فداکاری می خواهد .

حاج آقا کفیلی سخنران پایانی جلسه:

ایشان با سلام و صلوات بر پیامبر عظیم الشان و ائمه ی معصومین سخنان خود را آغاز نمود واز گروه خرقانی ها به عنوان جمعیت احیاگران خرقان نام برد و اشاره نمود که خرقان مرده است و باید احیا شود . ایشان فرمود از زادگاهمان غفلت تاریخی کرده ایم و باید برای احیا آن بکوشیم .ایشان اظهار داشتند ما گروه سیاسی نیستیم و این جلسه برای انتخابات تشکیل نشده است .

حاشیه ها:

1-                                                                                                                                     در قسمتی از محل برگزاری نمایشگاهی از آثار علمی و ادبی نویسندگان و شاعران خرقانی از جمله استاد سید علی اصغر موسوی ،استاد دکتر خسرو امیرحسینی ،استاد عباس عابد ساوجی زنده یاد مرحوم حاج اکبرخان رزاقی و دیگران برای بازدید و خرید قرارداشت .

2-                                                                                                                                     جلسه بسیار دیرتر از زمان اعلام شده آغاز شد .

3-                                                                                                                                     عدم شرکت بعضی از دوستان

4-                                                                                                                                     محل برگزاری که مورد انتقاد بسیاری بود . خیلی ها انتظار داشتند جلسه در خرقان برگزارشود .

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد