باسمه تعالی

 

مصاحبه ی اختصاصی با مدیر و موسس کانون ادبیات خرقان استاد عزیز سید علی اصغر موسوی (نظریه پرداز ،شاعر و پژوهشگر )

سلام استاد گرامی ،از این که وقت ارزشمند خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم اینک پس از ده سال تلاش مستمر شما در عرصه ی ادبیات و فرهنگ خرقان ، تاسیس انجمن قلم ،ایجاد کانون ، شرکت در چندین همایش ،چاپ کتاب و ارائه ی چندین مقاله لازم است گفتگوی صمیمانه ای با شما داشته باشیم و سوالاتی از حضورتان بپرسیم .

ابتدا نظرتان را درباره ی رشد و توسعه ی ادبیات خرقان بفرمایید .

پاسخ: به نام خدا و با سلام به شما و عرض تبریک به مناسبت میلاد سعادت قرین حضرت امام جواد علیه السلام به دوستان خودم در کانون ادبیات خرقان در پاسخ به سوال شما ناگزیزم بگویم تا در منطقه ی ما احترام و بزرگداشت بزرگان عرصه ی ادبیات و پیشکسوتان این عرصه جدی گرفته نشود و هر تازه به دوران رسیده ای خودرا قطب ادبیات بداند و در همایش ها و جشنواره ها و جلسات ادبی از شاگرد شاگردان ما برای داوری و انتقال تجربه دعوت شود و خرقان ما جایی برای هم اندیشی و انتقال تجربه ی بزرگانش نداشته باشد و نویسندگان و شاعران و هنرمندانش حمایت نشوند وضع به همین منوال خواهد بود .

اطلاع دارید که بنده با هزینه ی شخصی کتاب چاپ کردم اما حتی یک جلد از کتاب های بنده خریداری نشد این وضع ادبیات منطقه ی ماست .با این اوضاع بنده چگونه می توانم شاگرد تربیت کنم و اگر شاگرد تربیت نشود هیچ توسعه و رشدی صورت نخواهد گرفت .

سوال : استاد عزیز یادم می آید چندین سال پیش بنده شما را در فضای مجازی و اینترنت یافتم و از این اکتشاف شگفت زده بودم که خرقان ما ابرمردی چون شما دارد که هم نظریه پرداز حوزه ی ادبیات دینی هستید هم شاعر فحل و توانایی هستید و به جرات می توان گفت هم قواره ی شما در ساوه و اراک کسی را نداریم این آشنایی به این منجر شد که بنده با منت و خواهش پیاپی از شما بخواهم تا خرقان را دریابید و با التماس بنده شما قبول فرمودید و از همان جا حرکت ها آغاز گردید . الان دیده می شود که از این حضور فرهنگی پشیمان هستید و گروه ادبیات خرقان راهم ترک نمودید علّت را بیان فرمایید؟

پاسخ : دریک کلمه به خاطر قدر ناشناسی ها و ناسپاسی ها . من درقم نشو ونما پیدا کردم نه درخرقان و حامل کوله بار سنگینی از علم و تجربه از این محیط مقدس بودم و نهایت احترام را به بزرگان و استادان خود قائلم چنان که معلم اول ابتدایی خود را پیدا کردم و بوسه بردستان ایشان زدم .اما در خرقان چه احترامی به ما قائل شدند ؟ کجا یک کلمه از ما تقدیر و تشکر شد همه جا سعی کردند ما را کوتاه کنند و از ما بزنند .بنده برای وجهه ی ادبی خود سی سال زحمت کشیده ام و برای زحمات خود ارزش قائلم .آن وقت ما رابه علیشار دعوت کردند و به ما یک لوح و یک کتاب هدیه دادند آیا ارزش ما همین قدر است ؟


سوال : استاد نظرتان درباره ی جمعیت احیا گران خرقان چیست ؟

پاسخ:این جمعیت شش ماه است که اعلام موجودیت کرده است و مثالش به باد و باران بهاری می ماند که می آید و می گذرد .این ها شش ماه بیشتر نیست که آمده اندو می خواهند همه چیز را به نفع خویش تمام کنند و تمام زحمات چند ساله ی ما را به باد دهند .البته فعالیت اینان زود گذر است و فقط در انتخابات خود را نشان می دهند و قول می دهم بعد از انتخابات خبری از اینان نخواهیم شنید .


سوال : استاد عزیز نقطه نظر شما درمورد انتخابات اردی بهشت ماه ساوه چیست ؟

پاسخ : این را بگویم که از اجاق این سیاستمداران آبی برای فرهنگ و هنر منطقه گرم نخواهد شد .همان طور که در طول چهارسال گذشته و حتی در دوره ی نمایندگی مرحوم اسلامی هم قدمی برداشته نشد و آزموده را آزمودن خطاست. از بزرگان فرهنگ خرقان، هم چون جناب کفیلی و دکتر امیرحسینی و دکتر هوشیار تعجب می کنم که از سیاستمدارانی حمایت می کنند که برای منطقه هیچ کاری نکرده اند و نخواهند کرد .بنده عقیده دارم حمایت از آدمی که می شناسیمش و خوب نبوده است کار درستی نیست اما کسی را که نمی شناسیم شاید خوب از کار دربیاید و امتحانش بد نیست .این را هم بگویم ادیبان و شاعران و فرهیختگان خرقانی در نزد نماینده ی کنونی ارج و قربی ندارند .

 

استاد عزیز با تشکر از شما سخن پایانی خود را بفرمایید پایانی خود را بفرمایید .

پاسخ :من برای شما آرزوی توفیق می کنم و از خرقانی های عزیز می خواهم چشم و گوششان را بازکنند و کمی فکر و اندیشه در مورد عواقب کارشان بکنند ارزش کارافرادی را که با دلسوزی و احترام به سمتشان می آیند بدانند! شاید فکرکنند امثال بنده در خرقان بسیارند! اما این بسیاربودن هارا کمیت مشخص نمی کند، بلکه کیفیت مشخص می کند! من نیاز به معرفی در تاریخ خرقان را ندارم که قبلا به عنوان شاعرونویسنده در استان قم معرفی و سپس به عنوان یک شاعر در ادبیات کشوری ثبت شده ام و این را کثرت مطالب و اشعارو تالیفاتم می گوید! اگر خودمسئولین اداری خرقان، برای پروردن کسی مثل "من "هزینه کرده بودند؛ شاید بهتر قدر می دانستند! چون خودرا به "رایگان "دراختیار ادبیات خرقان و دوستان جوان قراردادم؛ گمان بردندکه تنها با چندشعار "میهن پرستانه" می شود کارپیش برود ! حال اگر همت دارید بفرمایید یک "سیدعلی اصغر موسوی " دیگر و تقریبا درسطح او ،"تربیت" کرده به ادبیات کشور تقدیم کنید . بسم الله !

استاد عزیز برای شما آرزوی سلامتی می کنم و از شما بسیار سپاسگزارم .