کانون ادبی امیر

کانون ادبی امیر

اشعار و مطالب الیاس امیرحسنی
کانون ادبی امیر

کانون ادبی امیر

اشعار و مطالب الیاس امیرحسنی

گزارش سومین همایش فرهنگی وادبی در چهارحددر بزرگداشت سادات جلیل القدر منطقه

گزارش سومین همایش فرهنگی وادبی در چهارحددر بزرگداشت سادات جلیل القدر منطقه

چهارحد روستایی است که درمیان کوه های خرقان محصور شده است .از چناقچی علیا که می گذری راه پر پیچ و خم ومارپیچ این روستا شروع می شود .همچون جاده ی چالوس جاده سیر صعودی به بالا دارد ،همچون مسیر عارف سالک که از زمین به سوی آسمان سیر می کند (سفر از خلق به سوی حق ).


نر اولن جایی است که مردی قوی و رستم گونه در آن جا ،جان باخته است در گذشته در تمام طول زمستان راه چهارحد بسته می شد وکسی نمی توانست رفت و آمد کند برای همین کسانی که در چهارحد زندگی کرده اند و می کنند ، از جنس پهلوانان و قهرمانانند چه از لحاظ جسمی وچه از لحاظ روحی .

این روستا در دامان خود سید علی اصغر موسوی ،شاعر ،پژوهشگر ،منتقد و نظریه پرداز شعر دینی را پرورش داده است که صیت سخنش مرزها را در نوردیده است ودر هند و پاکستان ودیگر کشورها سخنش را چون زر ناب خریدارند .

استاد موسوی علاوه بر آن که چندین کتاب را تالیف نموده اند و چندین مقاله ی علمی ،ادبی و تحلیلی و تحقیقی به عالم 

24328451129725286719.jpg;

علم وادب تقدیم نموده اند ،انسانی کریم ،دارای مناعت طبع و سالک راه حق و حقیقت اند .

واین همه را محصول دعا وهمت پدر عالیقدرشان می دانند ،مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقا سید علی اکبرموسوی(ره)که نزدیک به 50 سال در بخش خرقان زحمت تبلیغ و تعلیم را عهده دار بوده اند .

اینک یک سال است که به سوگ رحلت این بزرگ مرد نشسته اند واین بار وقت همت اوست که یاران همراه ومسئولان خیرخواه و نخبگان وشاعران ونویسندگان را برای نکوداشت سالگرد موسس مکتب امامیه حضرت امام جعفرصادق(ع) ونیز بزرگداشت یاد ونام پدر بزرگوارشان به چهارحد دعوت نمایند و نیز گوشه ای از محرومیت ها و نیاز مندی های چهارحد را بنمایانند .

چهارحد مرزعقل و عشق است .چهارحد مرتفع ترین روستای خرقان است در چهارحد دست ها و دل ها به خدا نزدیک تراست ،هرکه عاشق نباشد چهارحد رفتنش پرخطراست .این راه ،سالک و عاشق و شیر مرد می خواهد .برای همین است که چهارحد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسین اسلامی را پرورانده است او که خدماتش هنوز زبانزد مردم این منطقه است و مردم او را فراموش نمی کنند .

14413316900712903324.jpg;

پنج شنبه 96/4/29است ،سالروز شهادت عالم آل محمد ،امام جعفرصادق علیه السلام و اولین سالگرد رحلت آقا سید علی اکبر موسوی (ره)و روح قدسی این بزرگان باعث می شود تا سومین همایش فرهنگی و ادبی خرقان شکل بگیرد :اولین همایش درشهر رازقان ،دومین همایش در علیشار و سومین همایش اینک در چهار حد وکیست که نداند سال هاست بیرق افتخارات خرقان را جناب آقای دکتر خسرو امیر حسینی برافراشته است و در این راه از هیچ کوششی فرو گذار نکرده است .دکتر امیرحسینی کسی است که مدام در ساوه ،زرندیه ،تهران و در گوشه گوشه ی این سرزمین با مذاکره ،مفاهمه ،با قلم وبیان ،با گشاده رویی و آغوش باز همه ی فرهنگیان و اهل قلم وادب را برای برگرداندن شکوه وعظمت خرقان به تکاپو کشانده است .

92849661991884168336.jpg;

فرهیخته ی دیگری که در این راه این تلاش ها وکوشش ها را به منصه ی ظهور و بروز می کشاند وبه فعل و عمل در می آورد وبه قول استاد موسوی جوانمردانه اهل علم و ادب و قلم را یاری می دهند ،مسئول محترم اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرندیه جناب احمد جوانمرداست که تلاش مستمر ایشان جای تقدیر و تشکر ویژه دارد .

وقتی ما به چهارحد و به مسجد این روستا می رسیم صدای آسمانی قاری کشوری و بین المللی جناب آقای حاج محسن قاسمی فضا را پرکرده است .

الرحمن ،علم القرآن ،خلق الانسان ،علمه البیان......... فبای آلاءربکما تکذبان 

42049855002138788029.jpg;

36552126826999775786.jpg;

گویی فرشته ها نیز برای شنیدن این صدا فرود آمده اند .چه آغاز شکوهمندی دارد این مجلس!

همگان سر در جیب تفکر فروبرده و به معانی شگفت انگیز این آیات آسمانی می اندیشند .چهارحد را بگو که اردیبهشتش نمونه ای از بهشت خداوند است و اینک وصف بهشت در کوچه هایش طنین انداز شده است.

مجری محترم که جناب آقای دکتر امیرحسینی است به پشت تریبون می رود و با گرامیداشت یاد ونام حضرت امام جعفر صادق و مجلس به نام مرحوم آقا سیدعلی اکبر موسوی ،از لسان همه ی شرکت کنندگان و از طرف انجمن اهل قلم زرندیه ،انجمن زرسخنان و از طرف ادبا ،شعرا و نویسندگان شهادت امام شیعیان ورحلت مرحوم سید علی اکبرموسوی را به صاحبان مجلس تسلیت می گوید و گوشه ای از خدمات وزحمات مرحوم موسوی را در بخش خرقان متذکر می گردد .سپس جناب آقای جوانمرد برای سخنرانی دعوت می شوند .ایشان با گرامیداشت این روز و عرض تسلیت از کسانی که زحمت کشیده و در این مجلس حضور پیدا کرده اند تشکر می کنند و به مسئولان منطقه و دیگر شرکت کنندگان خیر مقدم می گویند و اندکی نیز از محامد سادات جلیل القدر ،مخصوصا سید علی اصغر موسوی سخن می گویند.

68034212680680368128.jpg;

دکتر امیرحسینی هرگاه فرصت دست می دهد به پیشینه و افتخارات خرقان اشاره می کنند و از خاندان با کرامت سادات تجلیل می نمایند .

سخنران بعدی جناب آقای لطفی فر بخشدار محترم بخش خرقان است که ضمن عرض تسلیت و گرامیداشت سادات منطقه با حدیثی از امام جعفرصادق(ع)به سخن خود پایان می دهند .

دکتر امیرحسینی از امام جمعه ی محترم شهر پرندک حجت الاسلام سید محمدی دعوت می نمایند تا مجلس را با سخنان خود به فیض برسانند .

ایشان به ظلم وجوری که بر سادات و فرزندان ائمه ی طاهرین در روزگاران گذشته رفته است اشاره می کنند و علت پراکندگی سادات را فشار واذیت حکام جور می دانند .از شاهچراغ از حضرت عبدالعظیم حسنی و از اجداد خود سخن به میان می آورند و می فرمایند همه ی این ها در کتب تاریخی که اهل تسنن نوشته اند آمده است وبرای نمونه می توانیدبه تاریخ ابن اثیر مراجعه کنید .ایشان با بیان چند حدیث از امام صادق در موردمحبت ومهرورزی نیز مطالبی را ایراد می فرمایند و به آیه ی تطهیر وسوره ی کوثر اشاره می کنند وضرورت احترام واکرام سادات را گوشزد می کنند .ایشان متذکر می شوند که چه خوب است که برادران ایمانی خود را با لبخند و خوشرویی پذیرا باشیم و عصبانیت واخم خود را برای اهل کفر و شرک نگه داریم .

بعد از سخنان مبسوط امام جمعه ی محتر م آقای امیرحسینی با قرائت شعری ترکی در وصف خرقان و افتخارات ومشاهیر آن به تجلیل از فرزند خلف آقا سیدعلی اکبر موسوی ،جناب استاد سیدعلی اصغرموسوی پرداختند و با اشاره به تالیفات ومقالات و نظریات و برنامه های تلویزیونی و رادیویی ایشان از خدمات ایشان تشکر کردند و درخواست نمودند تا استاد به بیان مطالبشان بپردازند .

07229434503818732890.jpg;

جناب استاد سید علی اصغر موسوی با قرائت زیارت حضرت امام جعفرصادق (ع) سخنان خود را شروع کردند و با تشکر از قاری کشوری آقای حاج محسن قاسمی و با تقدیم هدیه ایشان را بدرقه نمودند سپس با قرائت آیه ی شریفه ی حسبنا الله ونعم الوکیل ،نعم المولی ونعم النصیر سخنان خود را ادامه دادند .ایشان به گوشه هایی از زندگی پیامبر اکرم صلوات الله علیه پرداختند و از روزگاری گفتند که پیامبر حتی وارد مکه هم نمی شدند مگر برای انجام مناسک حج ودر مذمت حقد وحسادت مطالبی را گوشزد نمودند و گفتندبا نام پرچم لا اله الا الله هیچ کس نمی تواند این شال سبز را از دوش من بردارد .

استاد درباره ی نحله های فکری شیعی ازجمله اسماعیلیه،زیدیه،واز همه مهم تر امامیه اشاراتی نمودند و از نقش امام جعفر صادق (ع) در شکل گیری شیعه ی اثنی عشری سخن گفتند .

33712061846980318618.jpg;

در پایان ایشان با نام بردن از اشخاص شرکت کنند ه، از مسئولان حاضر درجلسه و از عموم شرکت کنندگان تشکر کردند ،ایشان جمله ی جالبی در مورد آقای فرقانی پور فرمودند و آن این که :آقای فرقانی پور دلشان برای تک تک برگ های رسته و حتی نارسته ی منطقه می سوزد .

01250658069988105590.jpg;

بعد از پایان سخنرانی ایشان آقای الیاس امیرحسنی شاعر رازقانی شعری را در رثای مرحوم آقاسید علی اکبر موسوی از زبان حال فرزندان آن مرحوم قرائت نمودند :

داها بو دونیادا یوخدور وفالی بیر آدم 

بو آهولاری گوز استونده ساخلارام آقاجان 

آخرین سخنران جلسه جناب آقای محمد علی چراغی نویسنده ی کتاب زرند و خرقان و رییس انجمن اهل قلم زرندیه بودند که در سخنانی کوتاه این روز را تسلیت گفتند و از تمام شرکت کنندگان تشکر کردند .

91717235133310613738.jpg;

در پایان لوح یاد بود و هدایای ارزنده ای ازسوی استاد سید علی اصغر موسوی ،جناب آقای جوانمرد رییس اداره ی ارشاد اسلامی زرندیه و بخشدار محترم خرقا ن جناب لطفی فر به شرکت کنندگان اهدا شد .

در این همایش حضور رسانه ها بسیار کم رنگ بود و تنها جناب آقای محمد امیرحسینی کار عکس برداری و فیلم برداری را برعهده داشتند .

63664335137249106382.jpg;

در این همایش جمع کثیری از اهالی فرهنگ و ادب ،شاعران نویسندگان و مسئولان از شهرهای تهران ،قم کرج زرند ساوه و از روستاهای اطراف شرکت کردند .مردم شریف چهارحد ،اقوام وبستگان سادات جلیل القدر ،انجمن زرسخنان ،انجمن اهل قلم زرندیه ،جمعیت احیا گران خرقان از فعالان و یاری رسانان این همایش بودند .

از برگزار کنندگان این همایش تشکر می کنیم و امید به دوام این گونه مجالس داریم .

50930590912718935867.jpg;

92473647360814932884.jpg;

98284889777375293871.jpg;