کانون ادبی امیر

کانون ادبی امیر

اشعار و مطالب الیاس امیرحسنی
کانون ادبی امیر

کانون ادبی امیر

اشعار و مطالب الیاس امیرحسنی

آی قارا گوزلو(ای سیاه چشم):الیاس امیرحسنی

آی قارا گوزلو

آی قارا گوزلو قادان آلام سنین
گل گوروم او گوزلرینی اول یاخین
ووردی منی ییخدی او گوزلر جانوم
ایندی منیم بارلوقوم اولدی چتین
ترجمه
ای سیاه چشم دردت به جانم
بیا نزدیک تا چشمت را ببینم
چشمانت مرا زد و به زمین انداخت ای جانم
دیگر بهبودی من کاری سخت شد

آی قارا گوزلو هارادان گلمیشن
کیملری بو گوزلرینن ییخمیشن
آی قاراگوزلو مارالوم چیخ گینن
کیملری سن عشق اوتونا یاخمیشن
ترجمه
ای سیاه چشم از کجا آمده ای
چه کسانی را با این چشم ها درانداخته ای
ای سیاه چشم آهوی من دربیا
چه کسانی را به آتش عشقت سوزانده ای

آی قارا گوزلو شیکار ائتدین منی
او گوزلرینده خمار ائتدین منی
چالخالادون مست و خراب ایله دین
عشقین اوتوندا یانار ائتدین منی
ترجمه
ای سیاه چشم مرا صید خودت کردی
با چشم هایت مرا خمار کردی
به همم ریختی و مست و خرابم کردی
با آتش عشقت به آتشم کشیدی

آی قاراگوزگوزلریوه قوربانام
او گوزلرین گیله سینه قوربانام
گل منی ده سالگینان او یانیوه
کیرپیگیوه قاشلاریوه قوربانام
ترجمه
ای سیاه چشم قربان چشمان تو گردم
قربان مردمک چشم هایت شوم
بیا مرا هم در کنار خود بگیر
قربان مژگان و ابروی تو گردم

آی قارا گوزلو نه دئییم الیندن
او قاشلارون خنجر کیمین خمیندن
دوداقلاروندا قیرمیزی عسل وار
وای نه لییم زلفون خم و چمیندن
ترجمه
ای سیاه چشم از دست تو چه بگویم
از خم ابروی خنجر مانند تو چه بگویم
در لب هایت عسلی به رنگ قرمز هست
ازدست خم و چم زلف تو چه کنم

آی قار گوزلو گوزلریم آغلیری
یاشلارونان بو یولاری باغلیری
گئتمه گینن قال اول منیم قوناقوم
گئدیش لرین بو جیگریم داغلیری
ترجمه
ای سیاه چشم چشم های من اشک می ریزند
با اشکهایش این راه را می بندد
نرو بمان و مهمان من شو
آن رفتن تو بر جگرم داغ می زند

آی قارا گوزلو سنه من حیرانام
سن مارال اول منده سنه جیرانام
گل سن ومن چیخک گئدک داغلارا
گور نیجه من خدمتینده فیرلانام

ترجمه
ای سیاه چشم درتو من حیرانم
تو مارال شو من هم جیران تو می شوم
بیا تو ومن برویم ودر کوه ها بمانیم
ببین چطور در خدمتت این طرف و آن طرف می چرخم

آی قارا گوزلو قادان آلام سنین
یولوندایام ایله میشم من کمین
اگر کی اوپسم او قارا گوزلرین
اولماقا جن هئچ داها المام غمین
ترجمه
ای سیاه چشم دردت به جانم
درراه توام و کمین کرده ام
اگر آن چشم های سیاهت را ببوسم
تاهنگام مرگم هیچ موقع غمگین نمی شوم

آی قار گوزلو نه قدر گوزل سن
هارالوسن بئله شیرین عسل سن
آدون ندیر گوللره اوخشوران سن
گل قوجاقه عشقه ائله عمل سن
ترجمه
ای چشم سیاه چه قدر تو زیبا هستی
کجایی هستی که این قدر شیرین عسلی
اسمت چیست که شبیه گل هایی
بیا در آغوشم و به عشق عمل کن

آی قارا گوزلو قاراگوزلو قارا
ایله دی گوزلرین منی آوارا
عشقه دوشن بیلرمنیم حالیمی
گئتمم  داها هئچ موقع او رازقانا
ترجمه
ای سیاه چشم سیاه چشم سیاه چشم
چشم های تو مرا آواره کرد
کسی که به عشق افتاده باشد حال مرا می فهمد
دیگر هیچ موقع به رازقان نمی روم




من آن خیرم :الیاس امیرحسنی

تو را مانند باران دوست دارم
تو را آسان آسان دوست دارم
برایم معنی زیبای عشقی
چوگلهای گلستان دوست دارم
تو نور روشنی بخش شب من
توراچون ماه تابان دوست دارم
تو زیبایی تو جذابی تو خاصی
تو را مثل زمستان دوست دارم
نگاهت می کند مست آدمی را
چوآبی در بیابان دوست دارم
من آن خیرم که شرم کور کرده
تو را ای دختر خان دوست دارم
بگو الیاس تا باور نمایم
تو را ای مونس جان دوست دارم

گئت قادان آلام:الیاس امیرحسنی

مندن سنه دوست چیخمز آقا گئت قادان آلام
آدم اوز ائوین ییخمز آقا گئت قادان آلام
خائن رفقا لر اوره گیم سیخدی داریخدیم
هش زاد بئله، سیخمز، آقا ،گئت قادان آلام
میلت باشی سطل آشغال ایچینده،یئدیم افسوس
ظالیمده راحات تیخمز آقا گئت قادان آلام
بیر کیمسه کی عشقینده وفادار اولارسا
هئچ موقع گئجیخمز آقا گئت قادان آلام
زلفون نه قدر ده ائله سه خلقی پریشان
عاقل اولاری قیرخمز آقا گئت قادان آلام
آزاد اولار آیا گوره سن مردم ایران
قلبیز بیزه داریخمز آقا گئت قادان آلام
الیاس گمان ائتمه که قدرین بیله جاخلار
بیزدن سنه دوست چیخمز آقا گئت قادان آلام

رازقانوم ۲

رازقانوم آی رازقانوم
من گزمیشم باغلارون
دلانموشام داغلارون
منم سنین حیرانون

رازقانوم آی رازقانوم
گوزل دیر او چایلارون
قناتلارون غارلارون
چولِرون آقاچلارون

رازقانوم آی رازقانوم
نه خوش اولار ازناوون
سیکه مرین یولارون
بیرامون و توی لارون

رازقانوم آی رازقانوم
شیرین دیر اوزوملارون
قند تکی ایده لارون
آخ نئجه باداملارون

رازقانوم آی رازقانوم
نئجه دیر اوشاقلارون
خوشدولار قوجالارون
نیلیری جوانلارون
 
رازقانوم آی رازقانوم
آباد دور او داملارون
یاقچیدی هرزاد لارون
حیوالار آلمالارون


رازقانوم آی رازقانوم
بیز گئدک و سیز قالون
چگورچالون ساز چالون
خوش اولسون داماغلارون


#الیاس_امیرحسنی

کارشناس ارشد زبان وادبیات فارسی

احترام به طبیعت:الیاس امیرحسنی

احترام به طبیعت
امروز زندگی مدرن و شهری موجب شده است که انسان طبیعت و احترام به طبیعت را به بوته ی فراموشی بسپارد .بشری که با پیشرفته ترین ماشین ها هواپیماها و کشتی ها و قطارها مسافرت می کند .چرا به فکر طبیعت نیست و به طبیعت احترام نمی گذارد؟
دشت های فراخ را مشاهده می کنیم که مملو از نایلون و پلاستیک است گویی که نایلون کاشته اند .
امسال که برای سیزده به در سری به طبیعت زدیم به مزارع سرسبز گندم رسیدیم که در اطراف آن ها درخت های قطور کاج بود اما آن چنان زیر این درخت ها از زباله و آشغال پربود که حال آدم به هم می خورد .چرا با طبیعت چنین رفتار می کنیم ؟
بشری که آسمان خراش هایی می سازد که در تماشایش کلاه از سرانسان می افتد و از عظمت و زیبایی شان دهان باز می ماند چرا به فکر طبیعت نیست و به آن احترام نمی گذارد؟
جنگل ها را می سوزانیم ،دریاها را می خشکانیم و کوه ها را می شکافیم  و تامی توانیم به طبیعت آسیب می زنیم و شهر می سازیم و آن وقت می خواهیم در آرامش و آسایش بدون بیماری زندگی کنیم .در حالی که آرامش طبیعت را به هم زده ایم .
بشر مصرف گرا تا می تواند از آب و گاز و نفت طبیعت استفاده می کند و به جای سپاس و احترام وتشکر طبیعت را با زباله هایش آلوده می کند .
امروز ه مساله ی ما این است که دوباره به طبیعت برگردیم و تامی توانیم زخم هایش را ترمیم کنیم .ما که حوصله می کنیم و ساعت ها در ترافیک شهری وقتمان را به هدر می دهیم .چرا دیگر حوصله ی طبیعت و سکوت و آرامشش را نداریم ؟
چرا ساعت ها در صف نان و دیگر مایحتاج می مانیم ودیگر حوصله ی طبیعت زیبای روستایمان را نداریم.
مساله این است که باید فکری به حال طبیعت بکر وزیبای کشورمان بکنیم وهرچه بیشتر در تمیزی ،آبادی،سرسبزی ،امنیت و رشد و شکوفایی آن بکوشیم ودوباره با احترام و قدرشناسی به دامان طبیعت برگردیم تا انسان هایی سالم و جامعه ای سالم تر و زیباتر داشته باشیم .

عاقبت

از خرافات و خرافاتی بریدیم عاقبت
بر مراد بی مرادی هارسیدیم عاقبت
در دو روز زندگانی اشتلم دیگر چرا
ماسزای کارهامان راچشیدیم عاقبت
مادگرازحوروغلمان هانظربرداشتیم
درجهنم منزلی ارزان خریدیم عاقبت
دسته ی ماشدجدااز دسته زرق و ریا
ماصدای العطش ها راشنیدیم عاقبت
آی سیستان وبلوچستان سلامم برتوباد
ما شما رادیده بودیم یاندیدیم عاقبت
گرچه سیلی می زندظالم به مظلومین ما
میوه ی زقوم را القصه چیدیم عاقبت
هان الیاسا نگو هرچیز را خاموش باش
چون کبوتر ما از اینجاها پریدیم عاقبت


#الیاس امیرحسنی

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی