گزارش و تحلیلی از گردهمایی گروه خرقانی ها در شهرک چهاردانگه
یکی از اتّفاقات پر برکت که این روزها تکنولوژی با خود به ارمغان آورده است ،تشکیل گروه های متعدد مجازی است که گاه چون گروه خرقانی ها شکل حقیقی نیز به خود می گیرد .
در روز شانزدهم شهریور نود و چهار جلسه ی پرشکوهی در محل شرکت مکث شهرک چهاردانگه واقع در گلدسته برگزار گردید که برگزاری این جلسه مدیون زحمات حاج آقا کفیلی از الویر ،دکتر امیرحسینی از بند امیر ، جناب مرتضی اقبالی از مصرقان و جناب خوارزمشاهی از عباس آباد بود .
قرار بود جلسه ساعت 4 بعداز ظهر شروع شود اما یکی دو ساعت طول کشید تا یکان یکان و ناز نازان دوستان از راه برسند و جلسه ساعت 6/5 ، 7 با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط نایب رییس شورای اسلامی شهر ساوه جناب آقای مهندس رحمتی (اهل بریه) به طور رسمی آغاز گردید .
نواخوانی:
سپس مداح اهل بیت جناب آقای فضلعلی اهل ازبیزان به مداحی پرداخت و از مناقب مولا صاحب الزمان و شاه نجف مولای متقیان علی ابن ابیطالب با صدایی رسا و جذاب اشعاری را به سمع حاضران رساند .
نواخوان بعدی گروه جناب آقای اوتادی اهل عین آباد بود که او نیز با صدای خوش و زیبایش دل های حاضران را به کوی دلبرشان آقا امام علی (ع) و امام حسین (ع) راهی نمود .
خیر مقدم :
یکی از بانیان این جلسه که گفته می شود خود را برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی آماده می کند جناب حمزه خوارزمشاهی اهل عباس آباد بود که به حاضران خوش آمد گفت و با اشاره به سابقه ی متعدد مدیریتی خود به دغدغه اش در خصوص خرقان پرداخت و با بیان مشکلات خرقان خواستار سرمایه گذاری در این منطقه شد .
اهداف همایش:
سخنران بعدی دکتر خسرو امیرحسینی نویسنده ی چندین کتاب به ویژه دانشنامه ی خرقان هدف از تشکیل همایش را عمل به آیه ی شریفه ی واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا خواند و از دیگر اهداف این همایش به شناخت و شناخت شناسی از خرقان و ظرفیت ها و پتانسیل های آن اشاره نمود .ایشان اظهار داشت ما می خواهیم با شناخت خرقان و استعدادها و داشته هایمان در مسیر توسعه ی خرقان اندیشه ها را جهت دهیم و موانع و راه بندها را بشناسیم .ایشان گفتند ما به خطوط ریلی و فرودگاه نزدیکیم . معادن گران قیمت مس طلا روی و غنی ترین معدن اورانیوم را داریم . پانزده معدن فعال داریم و تنها یکی از آن ها دست خرقانی هاست .مراکز گردشگری بکری داریم کوه هزارچشمه (اینجی قارا )و مجموعه ی دیدنی زراب و ...که اگر این ها را با دشت آبی بوئین زهرا یکی بدانیم هفت هزارسال قدمت دارند .
سپس به تاریخ مارد و ماد اشاره نمود که در جنگ آشور و ماد قلعه ی آدرامند مرکز مهم و استراتژیکی بوده است که امروزه فراموش شده است .سپس به بیان مشکلاتی پرداختند که از جمله ی آن ها سطحی بودن آب های منطقه است ایشان با اشاره به مفاخر و انسان ها ی تحصیل کرده در منطقه این سوال را مطرح کردند که چند نفر از مسئولین شهرستان خرقانی است ؟ایشان با اشاره به گذشته گوشزد نمودند که فقط پانزده نوع شغل خانگی داشتیم که از هیچ کدام خبری نیست ایشان بیان نمودند که اگر نجنبیم به هم ریختگی فرهنگی گریبانمان را خواهد گرفت .ایشان مطالبات خرقانی ها و همایش را بدین ترتیب جمع بندی نمود :
1- خرقانی ها را با هر سلیقه ای بشناسیم و جذب کنیم .
2- ارتباط با مسئولین را تقویت کنیم .
3- از خرده فرهنگ ها غفلت نکنیم
4- از زبان مادری که پایه ی زبان فارسی است محافظت کنیم که اگر بی توجهی شود زبان ملی و فرهنگ ملی آسیب می خورد .
5- فکری برای اشتغال زایی و جمعیت بنماییم
6- در منطقه تغییر بینش و نگرش بوجود آوریم .
7- و در پایان برای انسجام و نظم در امور مربوط به گروه خرقانی ها کار گروه هایی را به شرح ذیل معرفی نمودند تا حاضران در هرکدام که خواستند ثبت نام نمایند .1-امورفرهنگی
2-ادبیات3-علمی تحقیقاتی4-تبلیغی و اطلاع رسانی 5-اشتغال و اقتصاد 6-کشاورزی7—فناوری و صنعت و معدن 8-زنان و خانواده
بیانات و شعر خوانی استاد سید علی اصغر موسوی:این غروب هم بگذشت
ایشان فرمودند : خدا را شکر می کنم که نسل ما را در حجاز قرار داد ،به عراق منتقل کرد ، از عراق به اصفهان منتقل کرد و از اصفهان افغان های خونریز باعث شدند ما به منطقه ی زر خیز خرقان برسیم . ایشان با بیان این که مادران و پدران ما در طول تاریخ توحید گرا ،خداشناس و دین باور بوده انداز خداوند برایشان رحمت طلب نمود و با اشاره به سوابق انجمن های ادبی منطقه اظهارنمودند که ما بنیانی را گذاشتیم و گفتیم می توانیم بدون حمایت سیاستمداران و با اتکا به قدرت خداوند کارهای بزرگی انجام دهیم و تاکنون با تشکیل این انجمن ها فعالیت گسترده ای نموده ایم . ایشان از استاد چراغی به نیکی یاد کردند و فرمودند با کمک بعضی دوستان که در جمع هستند و بعضی که نیستند ، دوستان شاعر و ادیب و نویسنده جمع بندی شدند .سپس دوغزل دینی ارائه نمودند که مورد توجه حاضران قرار گرفت
شعر خوانی الیاس امیرحسنی :
الیاس امیرحسنی شعری ترکی که سروده ی برادرش اصغر امیرحسنی بود را قرائت نمود .
شعر خوانی شَاعر نوجوان اقبالی:
فرزند جناب آقای مرتضی اقبالی مثنوی بلند و زیبایی را قرائت نمودند
سخنرانی هاشم زال بخشدار سابق خرقان :
ایشان با گرامی داشت یاد شهدا و امام راحل فرمودند سمت بخشداری لطفی بود که خداوند نصیب من کرد و با بیان خاطراتی از دوره ی بخشداری دو پیشنهاد سازنده ارائه نمودند 1-باید نگرش مردم خرقان را تغییر بدهیم
2-خرقان باید از بن بست در بیاید . ایشان در پایان فرمودند آبادانی فداکاری می خواهد .
حاج آقا کفیلی سخنران پایانی جلسه:
ایشان با سلام و صلوات بر پیامبر عظیم الشان و ائمه ی معصومین سخنان خود را آغاز نمود واز گروه خرقانی ها به عنوان جمعیت احیاگران خرقان نام برد و اشاره نمود که خرقان مرده است و باید احیا شود . ایشان فرمود از زادگاهمان غفلت تاریخی کرده ایم و باید برای احیا آن بکوشیم .ایشان اظهار داشتند ما گروه سیاسی نیستیم و این جلسه برای انتخابات تشکیل نشده است .
حاشیه ها:
1- در قسمتی از محل برگزاری نمایشگاهی از آثار علمی و ادبی نویسندگان و شاعران خرقانی از جمله استاد سید علی اصغر موسوی ،استاد دکتر خسرو امیرحسینی ،استاد عباس عابد ساوجی زنده یاد مرحوم حاج اکبرخان رزاقی و دیگران برای بازدید و خرید قرارداشت .
2- جلسه بسیار دیرتر از زمان اعلام شده آغاز شد .
3- عدم شرکت بعضی از دوستان
4- محل برگزاری که مورد انتقاد بسیاری بود . خیلی ها انتظار داشتند جلسه در خرقان برگزارشود .
موسوی در گفتوگو با ایکنا عنوان کرد:
گروه ادب: شاعر و نظریهپرداز ادبیات دینی کشورمان با بیان اینکه عقلانیت و توحیدگرایی دو ویژگی اصلی ادبیات دینی است، گفت: سفر امام رضا(ع) به ایران در رونق ادبیات دینی و تاسیس مکتب شعر آئینی نقش موثری داشته است.
سیدعلیاصغر موسوی، شاعر و نظریهپرداز ادبیات دینی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه سفر امام رضا(ع) به ایران در رونق ادبیات دینی و تاسیس مکتب شعر دینی نقش موثری داشته است، عنوان کرد: تغییرات تمدنی و تاریخی در ایجاد مدنیت دینی یا سکولار و ایجاد مکتب ادبی موثر است. به عبارت دیگر با ایجاد تحولات بزرگ تمدنی و تاریخی، کیفیت فرهنگ بالا میرود و مکتب ادبی ایجاد میشود.
موسوی با اشاره به اینکه تمدنی که پس از دوره ساسانی ایرانیان با تمدن اسلامی آشنا شدند و آن را به خاور دور نیز منتقل کردند، افزود: در حقیقت تمدن اسلامی باعث باروری فرهنگ ادبی ایران شده و اگر امام رضا(ع) به ایران نمیآمدند، شاهد رونق ادبیات در خراسان نبودیم؛ چراکه قبل از ورود ایشان به خراسان خبری از سلسله عرفا و علما و بزرگان ادب و دین در آنجا نبود.
این شاعر گفت: حکیم ابونصر فارابی سال 260 هجری قمری در خراسان به دنیا آمد که حضور وی در حلب، فلسفه اسلامی را در دمشق گسترش داد، ابوعلی سینا نیز سال 359 در بخارا به دنیا آمد و رودکی شاعر بزرگ فارسی نیز متولد 244 هجری قمری بود.
این نظریهپرداز ادبیات دینی افزود: مسلماً منشأ تمدن خراسان بزرگ مغولان دور از فرهنگ و تمدن نبودهاند، همچنین سامانیان که پادشاهان متعدد ملوکالطوایفی داشتهاند نمیتوانستهاند مبدأ چنین تمدن بزرگی باشند که در قرن چهارم و پنجم به اوج خود رسید.
وی با اشاره به ورود امام رضا(ع) به خراسان در سال 195 شمسی (200 هجری قمری) گفت: امام رضا(ع) از اهواز، یزد و سرخس عبور کردند و وارد مرو شدند. از جمله شعرایی که در آن زمان در مرو بودند میتوان به دعبل خزاعی و ابراهیم بن عباس صولی، شاعر شیعی اشاره کرد و حضور دعبل در مرو باعث رونق ادبیات شیعی شد.
موسوی ادامه داد: یکی از رهآوردهای سفر امام رضا(ع) به ایران ایجاد مکتب علمی از طریق مناظرههای امام رضا(ع) با علمای دینهای مختلف بود. از سوی دیگر میتوان به حدیث سلسلهالذهب اشاره کرد که نگاه و منش امام رضا(ع) را به توحید و ولایت مشخص میکند.
این شاعر به شاعران مطرح سبک خراسانی اشاره کرد و گفت: کسایی مروزی که شیعه اثنی عشری بود، سال 341 هجری در مرو به دنیا آمد. همچنین رودکی، شاعر بزرگ خراسان پس از ورود امام رضا(ع) به این خطه به دنیا آمده است. ابونصر اسدی طوسی (شیخ الطایفه) شاعر شیعی است که سال 390 هجری به دنیا آمده و حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز سال 319 هجری شمسی در طوس به دنیا آمده است. از شاعران مطرح شیعی سبک خراسانی میتوان به کسایی، ابوالفتح بندار ابن ابونصر رازی، غضائری رازی، ناصر خسرو و سنایی یاد کرد.
ترویج خردورزی و اخلاق ناب در مکتب شعر دینی
این نظریهپرداز ادبیات دینی به بیان ویژگیهای مکتب شعر دینی پرداخت و افزود: عقلانیت و توحیدگرایی دو ویژگی اصلی ادبیات دینی است. در شعر دینی نشانههای پیروی از قرآن و عترت مشهود است. همچنین از ویژگیهای مکتب شعر دینی میتوان به ترویج خردورزی و اخلاق ناب در ادبیات فارسی تا عصر امروز اشاره کرد.
وی گفت: شاعران بزرگ فارسی از جمله سعدی، پروین اعتصامی، بهار و ... که در مسیر قرآن و عترت شعرسرایی کردهاند، همه در دایره مکتب شعر دینی قرار دارند.
موسوی با بیان اینکه شعر دینی، الهی و عرفانی است، افزود: توجه به رسالت شعر به عنوان رسانه حکمت و معرفت از ویژگیهای مکتب شعر دینی است که آن را در راستای ظلمستیزی، حمایت از مظلوم، رعایت حقوق دیگران و ... گرایش میدهد.
این شاعر همچنین گفت: در شعر دینی البته به تخیل، فرم و ساختار توجه میشود، ولی بیشتر مفاهیم شعری و محتوای شعر مورد نظر است.
این نظریهپرداز ادبیات دینی توهم و تخیل را دو بیماری وارداتی شاعران امروز عنوان کرد و افزود: شعر دینی به عقلانیت و حس توجه دارد و حتی در مدیحهسرایی نیز جان مایه اصلی مدح عقل است و از تخیل به عنوان ابزار هویتبخشی استفاده میشود.
کمک شعر به رونق دین
وی تصریح کرد: در فرمایش امام رضا(ع) «لااله الا الله حصنی بشرطها و شروطها و انا من شروطها» اشاره شده که اگر ولایت پس از توحید نیاید دین کامل نیست.
موسوی همچنین به تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به حکمت در شعر اشاره کرد و گفت: توجه به شعر دینی و معرفتشناسی دینی مورد تاکید بسیار مقام معظم رهبری است و ایشان بر لزوم توجه به حقایق علمی و حکمی در شعر تاکید دارند.
این شاعر تصریح کرد: یکی از دلایل توجه مقام معظم رهبری به شعر این است که شعر برترین هنرهاست و به رونق دین نیز کمک میکند.