کانون ادبی امیر

کانون ادبی امیر

اشعار و مطالب الیاس امیرحسنی
کانون ادبی امیر

کانون ادبی امیر

اشعار و مطالب الیاس امیرحسنی

غزه : الیاس امیرحسنی

شیلاق آتاری گور نئجه آدمکش صهیون
مست ایله ییب او اشگی بیماری و افیون
آلله هره نی بیر ایشه خاطیر یاراتیپدیر
به بکلری اولدورمگه یاراندی بو شمعون
اولدودوردی اوشاقلاری آخور هانسی گناهه
ای لعنت اوناتانیاهویا ؛ قاتل ملعون
ییخدی غزه نی تو پراقا قاتدی بو ابوالهول
تیترتدی بوتون قلبیلری ایلد ی مجنون
 دنیادا سیاست کش اکن آیری  اولایدی
 آخر بو جهاندا نیه یول گتمیری قانون
کاش بیر یولکی اولا بو دفعه غزه اولا پیروز
اسراییل اولا کامل و کامل در(ب)و داغون
الیاس دعا ایله کی انسان، آدام اولسون
باخ گور نیجه اولدوردی اوشاقلاری بو فرعون 

ای چیرکینک: الیاس امیرحسنی

وار منیم سندن نه شیرین خاطیره ای چیرکینک
گل کمک وئر بوگئجه بو شاعیره ای چیرکینک

توزلوباغوندا درردیم دولدوراردوم صاندوقا
میندیرردیم اشّگه یا قاطیره ای چیرکینک

سکی باشوندا چیلاوس خانه لر یادش بخیر
ازدیرردی گیلالاری یولایاردی تندیره ای چیرکینک

بعضی لر وارلارییدی قیش ائوی ،پرچین لری
اوردا ساخلاردی آنالار شبچره ای چیرکینک

بیرسری باغلاردا بارگاه واریدی چل تیکه دن
خوشه لر اوردا قوروردی داییره ای چیرکینک

شیره نی سندن دوزلتماخ نئچه یولدور مرحله
ساری کوینک دیر بیری اوندان شیره ای چیرکینک

یادی خیر اولسون سنی من ازمیشم چوخ چکمه ده
ایلیری رازقانلی ایندی شیره سینی صادیره ای چیرکینک

همیشه شاد روحتان :الیاس امیرحسنی

تقدیم به روح پرفتوح معلم عزیزم مرحوم خانم فاطمه یاوری رضوان الله تعالی علیها

شنیده ام که رفته ای
به دورها و دورها
معلم عزیزمن
ببین تو شوق وشورها

دوباره مهرماه شد
ولی تو نیستی چرا
سفر به خیر رفته ای
به نزد حضرت خدا

من و تمام بچه ها
که درس خوانده ی توایم
همه همه همه همه
همه بچه ی توایم

غروب تو غروب نیست
تو خود چراغ دانشی
تو زنده ای نمرده ای
به هر کلام و خوانشی

به یاد مانده درستان
کلام پر وضوحتان
بهشت جایگا هتان
همیشه شاد روحتان

رباعیات :الیاس امیرحسنی


در دیده ی ما جهانی از معنایی
زیبایی و دلنشینی و رعنایی
لا حول ولا قوه الا بالله
بسیار شریف و خوب و بی همتایی

در یاد منی همیشه ای زیبا رو
بیرون نشوی به زور سحر و جادو
انداخته ام تورا درون قلبم
خواهی بدهم قلب خودم را کادو

در ذوق شمال و بارش بارانم
اما که در این مخمصه ی زندانم
آزادی مادرگرو لطف  شماست
هرچند که بنده نیز از آن رندانم

امروز که بر گذشته می اندیشم
بیهوده ببینم آن همه تشویشم
ای زندگی ای امید ای هستی
یکبار دگر بیا نشین در پیشم

افسانه ی عاشقی بخوان ای دل من
بر عهد وفا کن و  بمان ای دل من
بسیارها در آمدند در این راه
تغییر نکن با زمان ای دل من

ای دوست بیا خنده ی بسیار کنیم
باهمدگر ای یار بیایاربیا یارکنیم
من ناز تورا کشم تو هم ناز مرا
مردانگی همچو مرد عیار کنیم

ای شادی بی سبب مراهم دریاب
مگذار که غم کند دلم را بیتاب
ای عشق بیا قلب مرا دریاکن
بشتاب به سوی من عزیزم بشتاب

دنبال کمی عشق و جنون می گردم
بر انده و براشک زبون می خندم
امروز چنان شادم و سرمستم که
با دلبرخود عهد به خون می بندم

باید دگر آماده  ی دیدار باشم
باید که هنگام سحر بیدار باشم
باید که یک وقت ملاقاتی بگیرم
باید که دیگر مثل یک سردار باشم

مانیز قلندریم و وحشی صفتیم
اهل ادب و کمال و با معرفتیم
در ظاهر اگر خشن وبی احساسیم
در باطن خود لطیف و پر لطافتیم

پاییز جان سلام :الیاس امیرحسنی

پاییزجان سلام
با رنگ های بدیعت خوش آمدی
با رقص برگ های شریفت خوش آمدی
با مهر ماه عزیزت خوش آمدی
با گرمی نور عصرگاهت خوش آمدی
آغاز باتوشد دانایی و قلم
شوق به درس و علم
عشق و امید و حلم
پاییز جان سلام
باهرچه آرزو
من دوست دارمت
آبان تو پر از باران و زندگی است
آذر مهت همه گرمای زندگی است
پاییزجان درود
خوش آمدی عزیز
پاییز جان سلام
خوش آمدی رفیق